Digitale dienstverlening
Bij Sigedis zijn we gespecialiseerd in het aanbieden van online diensten. Dankzij onze eenvoudige en gebruiksvriendelijke online toepassingen kunnen professionals toegang krijgen tot onze data en met zekerheid hun cliënten adviseren en helpen. Hier tonen we u in enkele stappen hoe toegang te krijgen tot deze diensten.
Stap 1. Identificeer u als werkgever
Elke werkgever die voor het eerst iemand aanwerft, moet zich als werkgever identificeren bij de RSZ.
Hiervoor moet u een aanvraag tot identificatie doen in de niet-beveiligde onlinedienst Wide (Werkgever IDentificatie/ion Employeur). Om toegang te krijgen tot Wide, ga naar socialsecurity.be en klik op de tab ‘onderneming’. In de zoekfunctie op deze pagina, typt u de naam van de onlinedienst, namelijk 'Wide'.
Indien u uw dossier niet zelf wilt beheren of raadplegen, kan u een mandaat geven aan een dienstverlener die in uw naam toegang krijgt tot onze onlinedienst van uw keuze.
Stap 2. Toegangsbeheerders aanmaken
Om ervoor te zorgen dat de personeelsleden van uw onderneming onze onlinediensten kunnen openen, moet u uw onderneming registreren in het Beheer der Toegangsbeheerders (BTB).
Hiervoor surft u naar csam.be en selecteert u “beheer der Toegangsbeheerders”, “aan de slag”. U heeft hier de mogelijkheid om een Hoofdtoegangsbeheerder aan te stellen of te wijzigen. Hij moet een werknemer of wettelijke vertegenwoordiger van de onderneming zijn. De hoofdtoegangsbeheerder stelt op zijn beurt de andere toegangsbeheerders binnen uw onderneming aan. Zij zijn bevoegd voor het aanmaken van andere geruikers binnen uw onderneming.
Voor meer informatie over deze procedure, kan u de "Step-by-Step Guide" van CSAM raadplegen.
Indien u uw dossier niet zelf wilt beheren of raadplegen, kan u een mandaat geven aan een dienstverlener die in uw naam toegang krijgt tot onze online dienst van uw keuze.
Stap 3. Aanmelden op onze online diensten
De beheerder en/of gebruikers zijn nu klaar om de onlinedienst te gebruiken.
Om zich aan te melden op onze diensten, surf naar het portaal van de sociale zekerheid.
1. Selecteer op het portaal uw hoedanigheid. Afhankelijk van de online dienst die u wilt raadplegen, is dit ofwel:
- "onderneming" (voor PensionPro Organizer, Capelo , CareerPro Documets) ofwel:
- "ambtenaren en andere professionelen" gevolgd door ofwel:
a. "Agenten sociale zekerheid (voor CareerPro, CareerPro Contact Center, PensionPro Public) ofwel:
b. "Actoren wettelijke en aanvullende pensioenen" (PensionPro Pension Provider)
2. In het overzicht van de onlinediensten binnen uw hoedanigheid, selecteer de onlinedienst die u wilt raadplegen door op de tegel te klikken (vb. PensionPro Providers [voordien DB2P voor Werkgevers en Vennootschappen]).
3. Een overzichtsscherm met algemene informatie over de geselecteerde onlinedienst verschijnt. In de kolom rechts verschijnt een link om zich aan te melden op de toepassing. Klik op deze link.
4. Meld u vervolgens aan via csam door middel van één van de onderstaande digitale sleutels.
1. uw eId en aangesloten kaartlezer
3. Itsme
Veelgestelde vragen
Ik ben geen werkgever, maar een sectorale inrichter. Welke optie kies ik voor de registratie op socialsecurity.be?
Op de registratiepagina van socialsecurity.be selecteert u de optie ‘ik ben een onderneming die geen personeel tewerkstelt’.
Ik ben al geregistreerd op socialsecurity.be, maar niet in de hoedanigheid die ik nodig heb om toegang te krijgen tot mijn online dienst van keuze. Wat nu?
Dien een aanvraag in bij contactcenter@eranova.fgov.be.